Title



Semoga beroleh sesuatu dari Blog ini ...insyaAllah

NOTA



Hadith berkaitan bersuci.



Daripada  Abu Malik al-Harith bin Asim RA katanya, telah bersabda Rasulullah SAW: “Bersuci itu separuh daripada iman, ucapan alhamdulillah memenuhi neraca, subhanallah serta alhamdulillah keduanya memenuhi di antara langit dan bumi, sembahyang adalah cahaya, sedekah pula adalah bukti iman, sabar itu sebagai sinaran, al-Quran itu sebagai bukti untukmu (penolongmu jika dilaksanakan perintah-Nya) atau atasmu (membinasakanmu jika diabaikan perintah-Nya) dan setiap manusia berpagi-pagi menjual dirinya sama ada membebaskannya daripada azab atau membinasakannya (dengan maksiat).


Huraian Hadith: 

1.       Hadith ini menyentuh kelebihan bersuci yang merupakan syarat sah sembahyang dan sesetengah ibadat yang lain seperti tawaf, menyentuh mashaf, dan juga kelebihan zikrullah dan kelebihan sabar.

2.       Digalakkan memperbanyak sembahyang sunat di samping sembahyang fardu kerana sembahyang akan menerangi seseorang dalam kehidupan dunia dan akhirat nanti. Begitu juga sembahyang mencegah daripada perbuatan, perkataan dan niat yang keji dan mungkar.

3.       Sedekah yang ikhlas membuktikan ketulenan iman seseorang.

4.       Al-Quran adalah panduan utama umat Islam dan sumber hukum syarak yang pertama. Al-Quran juga sebagai rujukan di waktu berlakunya perselisihan pendapat atau perbalahan.

5.       Setiap insan hendaklah mengisi hidupnya atau umurnya dengan ibadat dan taat kepada Allah dan jangan disia-siakan umurnya dengan maksiat atau perbuatan tidak berfaedah kerana kebahagiaan atau kecelakaan terletak di tangan dirinya sendiri.

6.       Di dalam perjuangan kehidupan, manusia berhadapan dengan keuntungan, kerugian, kemuliaan atau kecelakaan. Ketika berhadapan dengan ujian yang sukar kita hendaklah menghadapi dengan penuh kesabaran kerana manusia telah dijanjikan bahawa Allah bersama orang yang sabar.






Jenis-jenis Najis dalam Islam dan Cara Menyucikannya



Pengertian Najis



Bahasa: Benda-benda kotor dan jijik.

Istilah: Kotoran yang menyebabkan tidak sah solat sekiranya hadir pada badan, pakaian dan tempat dia mengerjakan solat.



Apa itu najis?


1. Keluar daripada dubur atau qubul dalam keadaan cair atau lembut. (Contoh: Tahi, air kencing, dan air mani anjing/khinzir atau keturunannya)
2. Keluar daripada saluran lain. (Contoh: Air liur basi dan muntah)
3. Benda-benda lain yang telah ditetapkan hukumnya sebagai najis. (Contoh: Darah, nanah, susu daripada binatang yang tidak boleh dimakan, arak, anjing dan semua keturunannya, khinzir dan semua keturunannya, dan semua jenis bangkai kecuali bangkai manusia, ikan dan belalang).

Bahagian-bahagian Najis

A)  Najis Mukhaffafah

Najis ringan iaitu air kencing kanak-kanak lelaki berusia di bawah dua tahun yang tidak makan atau minum sesuatu selain daripada susu ibunya (susu yang dicampur dengan gula atau tepung itu hukumnya seperti yang selain dari susu).

B)  Najis Mutawassitah

Najis pertengahan yakni selain daripada najis mukhaffafah dan najis mughallazah. Najis mutawassitah terbahagi kepada dua:
·                     Najis ainiyyah – najis yang berwujud (tampak dan dapat dilihat) seperti kotoran daripada haiwan.
·                     Najis hukmiyyah – najis yang tidak berwujud (tidak tampak dan tidak terlihat) seperti air kencing yang sudah kering.

C)  Najis Mughallazah

Najis berat seperti anjing dan babi serta keturunannya dan barang-barang yang diperbuat daripadanya.



D)  Najis-najis Lain

Selain daripada tiga jenis najis di atas, terdapat satu najis lagi iaitu “Najis Ma’fu” iaitu najis yang dimaafkan seperti nanah atau darah yang Cuma keluar sedikit, debu atau air kotor yang memercik sedikit dan sukar untuk dihindarkan.

Cara-cara Menyucikan Najis

A) Najis Mukhaffafah

     1. Basuh bahagian yang terkena najis dan kemudian lap.
     2. Percikkan air di tempat yang terkena najis.
     3. Lap dengan kain bersih sehingga kering.

B) Najis Mutawassitah

    1. Buang najis dari tempat yang terkena kotoran.
    2. Basuh tempat yang terkena najis dengan air mutlak.
    3. Pastikan bahagian yang terkena najis tadi hilang bau, warna dan       rasa najis tersebut.

C) Najis Mughallazah

     1. Bersihkan bahagian yang terkena najis.
     2. Basuh sebanyak tujuh kali. Sekali daripadanya mesti menggunakan tanah bersih yang dicampur dengan air.
     3. Gunakan air mutlak untuk membuat basuhan seterusnya (sebanyak enam kali) sehingga warna, bau dan rasa najis tersebut hilang. 

Nota tambahan: Merujuk kepada Keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan 2004-2007 Hukum Melakukan Samak terhadap Najis Mughallazah Menggunakan Sabun Tanah Liat adalah dibolehkan (Muzakarah ke 76 pada 21-23 November 2006) ianya seperti yang tercatat dalam teks keputusan berikut:
"Sabun yang mengandungi unsur tanah liat boleh digunakan untuk melakukan samak najis mughallazah dengan syarat tanah tersebut suci dan peratusan kandungan tanah dalam sabun melebihi daripada bahan-bahan yang lain serta kaedah samak tersebut dilakukan mengikut syarak."




 Fardu Ain Dan Fardu Kifayah

a)   Konsep Fardu Ain dan Fardu Kifayah

1.         Fardu Ain ialah perkara yang wajib ditunaikan oleh setiap orang Islam. Berdosa     jika tidak melaksanakannya.

2.         Fardu Kifayah ialah perkara yang wajib dilaksanakan oleh sebahagian orang           Islam untuk kepentingan umat Islam seluruhnya. Sekiranya tidak ada seorang pun      daripada anggota masyarakat yang melaksanakan fardu kifayah, maka semua   masyarakat tersebut akan berdosa.

3.         Antara contoh perkara fardu ain ialah:

      (a)    menunaikan solat fardu;
      (b)   berpuasa pada bulan Ramadan;
      (c)    berbakti kepada ibu bapa.

4.         Antara contoh fardu kifayah ialah:

      (a)    solat berjemaah;
      (b)   menguruskan jenazah;
      (c)    menguasai ilmu teknologi maklumat, kedoktoran, kejuruteraan dan sebagainya.

b)     Kepentingan Fardu Ain dan Fardu Kifayah

1.         Kepentingan fardu ain kepada individu:

      (a)    melahirkan individu yang taat kepada pemerintah dan larangan Allah SWT;
      (b)   melahirkan individu yang berilmu dan beramal dengan ilmunya;
      (c)    melahirkan individu yang bermaruah dan dipandang mulia oleh orang lain.

2.         Kepentingan fardu ain kepada masyarakat:

      (a)    melahirkan masyarakat yang mengamalkan cara hidup Islam;
      (b)   segala perintah Allah SWT dapat dilaksanakan dengan mudah;
      (c)    melahirkan masyarakat yang aman, harmoni dan diberkati Allah SWT.


3.         Kepentingan fardu ain kepada negara:

      (a)    melahirkan warganegara yang berbudi pekerti mulia;
      (b)   melahirkan umat Islam yang hidup bersatu dan berkerjasama antara satu dengan yang lain;
      (c)    pembangunan negara berjalan dengan baik serta mengikut syariat Islam.

4.         Akibat mengabaikan fardu ain:

      (a)    jiwa tidak tenteram dan mudah dipengaruhi oleh hawa nafsu;
      (b)   mendorong seseorang melakukan perkara-perkara yang mungkar;
      (c)    jauh daripada keberkatan dan keredaan Allah SWT.

5.         Kepentingan fardu kifayah kepada individu:

      (a)    tekun dan sabar dalam menimba ilmu;
      (b)   melahirkan individu yang berilmu dan beramal dengan ilmunya;
      (c)    mahir dan pakar dalam sesuatu bidang ilmu dan kemahiran.

6.         Kepentingan fardu kifayah kepada masyarakat:

      (a)    dapat memenuhi keperluan hidup masyarakat Islam;
      (b)   masalah sosial umat Islam dapat diselesaikan dengan mudah berdasarkan hukum Islam;
      (c)    umat Islam akan bertambah maju dalam pelbagai bidang.

7.         Kepentingan fardu kifayah kepada negara:

      (a)    negara bertambah maju dalam semua bidang kehidupan;
      (b)   negara dalam keadaan aman dan makmur;
      (c)    negara dihormati dan menjadi contoh kepada negara Islam yang lain.

8.         Akibat mengabaikan fardu kifayah:

      (a)    umat Islam akan ketinggalan dalam semua bidang;
      (b)   hidup dalam keadaan tersisih dan terpinggir daripada kehidupan masyarakat;
      (c)    hidup dalam kemiskinan dan kemunduran kerana tidak memiliki ilmu dan kemahiran

.

Bersuci Asas Kebersihan   

Konsep Bersuci

1.         Bersuci pada bahasa ialah membersihkan sesuatu dari kekotoran. Bersuci pada      
            istilah pula ialah membersihkan diri, pakaian dan tempat daripada hadas dan najis.
2.         Hukum bersuci daripada hadas, najis dan kekotoran adalah wajib dan menjadi       syarat    sesuatu ibadat.
3.         Akibat mengabaikan kebersihan:

      (a)    mudah dijangkiti pelbagai jenis penyakit;
      (b)   disisihkan oleh kawan-kawan;
      (c)    menjatuhkan imej umat Islam.

4.         Perbezaan amalan antara orang yang pembersih dengan orang yang pengotor:

      (a)    amalan orang yang pembersih:

      ·         menjaga kebersihan makanan, pakaian dan persekitaran;
      ·         mengambil makanan dan minuman yang halal;
      ·         mengamalkan akhlak yang mulia.

      (b)   amalan orang yang pengotor:

      ·         mengabaikan kebersihan diri, pakaian, makanan dan persekitaran;
      ·         makan dan minum daripada sumber yang haram dan syubhah;
      ·         mengamalkan sifat-sifat mazmumah dalam kehidupan.

5.         Hikmat bersuci:

      (a)    menjamin kecergasan rohani dan jasmani;
      (b)   kehidupan dalam keadaan bersih dan selesa;
      (c)    kehidupan akan bebas daripada jangkitan penyakit.

6.         Bahan-bahan untuk bersuci:

      (a)    air mutlak seperti air paip, air sungai, air laut, air perigi dan air salji;
      (b)   debu tanah yang suci untuk bertayamum;
      (c)    benda-benda keras dan kesat seperti kertas, kayu dan batu untuk beristinjak;
      (d)   bahan yang dapat menghilangkan darah dan lendiran pada kulit binatang seperti tawas,  bahan kimia dan buah manjakani untuk menyamak.


 Wuduk

1.         Wuduk ialah perbuatan membasuh atau menyapu anggota badan yang tertentu       dengan menggunakan air mutlak yang dimulai dengan niat kerana Allah SWT.

2.         Hukum berwuduk adalah wajib bagi orang yang ingin melakukan solat, tawaf,       menyentuh al Quran, sujud tilawah dan sebagainya. Tanpa Wuduk ibadat tersebut            tidak sah.

3.         Rukun-rukun wuduk:
      (a)    niat;
      (b)   membasuh muka, iaitu bermula dari tempat tumbuh rambut di dahi hingga ke dagu dan dari anak telinga kanan hingga ke anak telinga kiri;
      (c)    membasuh kedua-dua tangan iaitu bermula dari hujung jari hingga ke siku;
      (d)   menyapu sebahagian kepala;
      (e)    membasuh kedua-dua kaki hingga ke buku lali;
      (f)    tertib, iaitu melakukan semua rukun mengikut susunannya.

4.         Antara perkara sunat ketika berwuduk:
      (a)    memulakan berwuduk dengan membaca “Bismillahirahmanirahim”;
      (b)   mendahulukan anggota kanan daripada yang kiri;
      (c)    mengulangi sebanyak tiga kali pada setiap perbuatan;
      (d)   berkumur-kumur.

5.         Antara perkara-perkara makruh ketika berwuduk:
      (a)    berbual-bual ketika berwuduk;
      (b)   menggunakan air secara berlebihan;
      (c)    mendahulukan anggota yang kiri daripada yang kanan.

6.         Antara perkara-perkara yang membatalkan wuduk:
      (a)    keluar sesuatu dari qubul dan dubur;
      (b)   bersentuh kulit lelaki dengan perempuan yang bukan mahram tanpa berlapik;
      (c)    menyentuh kemaluan manusia dengan tapak tangan.

7.         Hikmat berwuduk:
      (a)    menghapuskan dosa-dosa kecil;
      (b)   merupakan syarat sah bagi sesuatu ibadat;
 (c)   memberi ketenangan jiwa dan perasaan.



ISTINJAK

1.         Istinjak ialah perbuatan membersihkan qubul (kemaluan) dan dubur selepas membuang air kecil atau besar dengan menggunakan alat-alat yang tertentu.

2.         Hukum beristinjak adalah wajib.

3.         Alat-alat yang boleh digunakan untuk beristinjak:

      (a)    air mutlak seperti air hujan, air laut, air sungai, air perigi, air salji, air embun dan air mata air;
      (b)   benda-benda keras dan kesat seperti batu, kertas, tisu, daun kering dan kayu.

4.         Alat-alat yang haram digunakan untuk beristinjak:

      (a)    kertas yang tertulis ayat al Quran atau hadis, nama-nama Allah dan rasul;
      (b)   bahan makanan seperti roti, biskut, buah-buahan dan sebagainya;
      (c)    benda-benda licin seperti plastik.


5.         Syarat-syarat beristinjak dengan benda-benda kesat:

      (a)    alat yang digunakan mestilah bersih dan kering;
      (b)   najis yang terdapat pada qubul atau dubur belum kering;
      (c)    najis yang keluar tidak meleleh ke tempat lain seperti paha.

6.         Cara beristinjak dengan menggunakan batu dan air:

      (a)    sapu tempat keluar najis dengan tiga biji batu atau sebiji batu yang mempunyai tiga bucu;
      (b)   kemudian basuh dengan air mutlak sehingga bersih.

7.         Cara beristinjak dengan menggunakan benda-benda kesat ialah dengan       membersihkan tempat keluar najis dengan benda kesat seperti kertas atau kayu sehingga bersih.

8.         Hikmat beristinjak:

      (a)    dapat melakukan ibadat dengan khusyuk;
      (b)   terhindar daripada berlakunya jangkitan penyakit;
      (c)    dikasihi dan diredai oleh Allah SWT.



 Tayamum

1.         Tayamum ialah menyapu debu tanah yang suci ke muka dan kedua-dua belah         tangan hingga ke siku dengan syarat-syarat tertentu berserta dengan niat.

2.         Sebab-sebab tayamum:
      (a)    ketiadaan air atau ada air tetapi hanya cukup untuk keperluan makan dan minum;
      (b)   sakit yang memudaratkan jika terkena air;
      (c)    air yang terlalu sejuk dan boleh memudaratkan diri;
      (d)   terkurung dan tiada bekalan air.

3.         Syarat-syarat tayamum:
      (a)    masuk waktu solat;
      (b)   debu tanah mestilah suci daripada najis;
      (c)    debu mestilah kering dan tidak bercampur Lumpur;
      (d)   membersihkan najis sebelum bertayamum.

4.         Rukun tayamum:
      (a)    niat;
      (b)   menyapu muka;
      (c)    menyapu kedua tangan hingga ke siku;
      (d)   tertib.

5.         Cara-cara bertayamum:
      (a)    tekan kedua-dua tapak tangan ke atas debu yang suci;
      (b)   kemudian sapu muka dengan debu tadi disertai dengan niat;
      (c)    seterusnya tekan kedua tapak tangan ke atas debu tersebut di tangan kanan dan kiri hingga ke siku.

6.         Perkara-perkara sunat ketika bertayamum:
      (a)    memulakan dengan membaca “Bismillahirahmanirahim”;
      (b)   mendahulukan tangan kanan daripada tangan kiri;
      (c)    menipiskan debu di tapak tangan;
      (d)   membaca doa.


7.         Perkara-perkara yang membatalkan tayamum:
      (a)    semua perkara yang membatalkan wuduk;
      (b)   ada air sebelum solat sekiranya bertayamum kerana ketiadaan air.



Mandi

1.         Mandi ialah meratakan air mutlak ke seluruh badan dengan niat mengangkat          hadas atau membersihkan kotoran.

2.         Jenis-jenis mandi:

      (a)    mandi wajib, iaitu mandi yang diwajibkan dan disertai dengan niat kerana berlaku hadas besar seperti berjunub, haid, keluar mani dan mati kecuali mati syahid;
      (b)   mandi sunat, iaitu mandi yang disunatkan dan disertai dengan niat kerana tujuan-tujuan tertentu seperti mandi hari Jumaat dan mandi hari raya;
      (c)    mandi harus, iaitu mandi selain daripada mandi wajib dan mandi sunat seperti mandi untuk kebersihan dan kesegaran badan.

3.         Sebab-sebab wajib  mandi:

      (a)    keluar air mani sama ada dengan sengaja atau tidak sengaja;
      (b)   bersetubuh;
      (c)    mati yang bukan mati syahid;
      (d)   keluar darah haid dan nifas.

4.         Rukun mandi wajib:

      (a)    niat mandi wajib, iaitu ketika air mula sampai ke anggota badan;
      (b)   meratakan air ke seluruh anggota badan termasuklah celah-celah jari kaki dan tangan, rambut, kuku dan juga kemaluan.

5.         Perkara-perkara sunat ketika mandi wajib:

      (a)    memulakan mandi dengan membaca “Bismillahirahmanirahim”;
      (b)   membersihkan terlebih dahulu segala kotoran yang boleh menghalang air sampai ke anggota badan;
      (c)    berwuduk sebelum mandi;
      (d)   mengosok seluruh anggota badan.

6.         Hikmat mandi wajib:

      (a)    membolehkan seseorang itu beribadat kepada Allah SWT;
      (b)   menyegarkan tubuh badan dan mencergaskan minda;
      (c)    memberi keselesaan untuk berinteraksi dengan orang lain.

7.         Perkara yang diharamkan ketika berhadas besar:

(a)    solat wajib atau sunat;
(b)   melakukan tawaf;
(c)    menyentuh, membawa dan membaca al Quran; 
(d)   duduk dalam masjid.


 Hikmat Bersuci Dalam Kehidupan Individu dan Masyarakat

1.         Hikmat bersuci kepada individu:

      (a)    menjamin kesihatan fizikal dan mental;
      (b)   menjauhkan diri daripada penyakit;
      (c)    ibadat akan lebih sempurna dan diterima oleh Allah SWT.

2.         Hikmat bersuci kepada masyarakat:

      (a)    kehidupan masyarakat dalam keadaan aman dan sejahtera;
      (b)   melahirkan masyarakat yang cergas dan cerdas;
      (c)    dipandang mulia oleh masyarakat lain.

3.         Akibat mengabaikan kebersihan diri dan alam sekitar:

      (a)    individu akan mudah dijangkiti oleh pelbagai penyakit;
      (b)   kehidupan menjadi tidak selesa;
      (c)    alam sekitar akan tercemar dengan sampah sarap;
      (d)   kualiti udara akan tercemar dan akan menjejaskan kesihatan.

4.         Langkah-langkah untuk menjaga kebersihan alam sekitar:

      (a)    bergotong royong membersihkan kawasan sekitar;
      (b)   pemupukan nilai-nilai murni semenjak dari kanak-kanak lagi;
      (c)    menyediakan tempat membuang sampah yang mencukupi;
      (d)   pemantauan dan penguatkuasaan oleh pihak yang berwajib.


 

No comments:

Post a Comment